smar-przewodzący-w-zlączach-elektrycznych

Klienci poszukujący smaru do złączy elektrycznych w celu naprawienia usterki, która już wystąpiła, często pytają o możliwość użycia smaru przewodzącego. Tymczasem, należy wiedzieć, że  zastosowanie w takim przypadku smaru przewodzącego może jedynie spowodować dalsze problemy i komplikacje ze złączem. W celu rozwiązania problemu ze złączem elektrycznym smar dielektryczny jest zawsze najlepszym wyborem. Jeśli czytasz ten artykuł, ponieważ twoje złącze już uległo awarii lub sporadycznie ulega awarii, najlepszym rozwiązaniem jest skuteczne oczyszczenie złącza, a następnie nałożenie wysokiej jakości smaru dielektrycznego dedykowanego złączom elektrycznym.

Zastosowanie smaru przewodzącego w złączu elektrycznym spowoduje dalsze problemy i komplikacje.

Jeśli złącze składa się z więcej niż jednego styku/wtyku (np. połączenia widełkowego) , użycie przewodzącego smaru z dużym prawdopodobieństwem „zmostkuje” jeden lub więcej styków, tworząc w ten sposób ścieżkę elektryczną między stykami, które nie miały być połączone, wcześniej oddzielonymi przez szczelinę powietrzną lub może izolację. Takie  „zwarcie” złącza byłoby bardzo prawdopodobnym skutkiem próby nałożenia przewodzącego smaru na dowolne lub wszystkie styki zwłaszcza w otwartym złączu wielostykowym.

Nałożenie smaru przewodzącego na złącze elektryczne w przypadku produkcji seryjnej byłoby zdaniem autora artykułu szaloną decyzją. Potencjalne zagrożenia produkcyjne związane z wprowadzeniem smaru przewodzącego są dość liczne.

Z naszego doświadczenia wynika, że ludzie zwykle rozważają użycie smaru przewodzącego na złączu, jako reakcję na awarię złącza, a nie zapobiegawczą lubrykację mającą na celu konserwację złącza. Bardzo powszechne jest mylne założenia, że do naprawy złącza elektrycznego należy użyć smaru przewodzącego, gdyż smar nieprzewodzący zakłóci „przepływ” prądu. To jeden z mitów dotyczących smarów do złączy. Zrozumiałe jest, że inżynier lub hobbysta może postrzegać smar przewodzący, jako szybki sposób na naprawę mocno zużytego lub skorodowanego złącza, a jeśli złącze jest zwykłym złączem łopatkowym lub kulistym, smar przewodzący może działać, ale jest to rzadki wyjątek, więc co do zasady nie zaleca się stosowania w złączach elektrycznych smarów przewodzących.

Jeśli czytelnik pracuje dla producenta sprzętu/urządzeń lub jest dostawcą części dla przemysłu (np. motoryzacyjnego), to stosowanie smaru przewodzącego na złączach elektrycznych powinno być wykluczone jako opcja. W większości przypadków wadliwe złącze można wyczyścić i nasmarować smarem dielektrycznym, aby przywrócić niezawodność obwodu. Idealnym środkiem zapobiegawczym jest smar do złączy, który jest również niezawodnym rozwiązaniem stosowanym w serwisach do naprawy usterek gwarancyjnych.

Jeśli po lekturze powyższego artykułu nadal masz wątpliwości czy dielektryczny smar do złącza zwiększy impedancję w twoim złączu zapoznaj się z naszym artykułem „Fakty i mity” dotyczące smaru do złączy elektrycznych lub skontaktuj się z naszym wsparciem technicznym.

 

Newgate Simms online shop