Być może rozważasz użycie smaru do złączy, ale jak on działa? Po pierwsze, skupimy się na smarze do złączy, a nie na oleju. Smar jest przeważnie preferowany z powodów praktycznych – w większości przypadków smar pozostanie w miejscu, na które został nałożony, podczas gdy olej nie.

  1. Istnieje kilka powszechnych błędnych przekonań dotyczących środków smarnych do złączy:
  2. Wysokiej jakości smar do złączy nie powoduje żadnych dodatkowych znaczących oporów/impedancji obwodu (zobacz poniżej, jak działa smar do złączy). Testy lubrykowanych i nielubrykowanych złączy nie wykazały praktycznie żadnej różnicy w oporności styków.
  3. Smar do złączy nie przewodzi prądu, ale jest klasyfikowany jako dielektryk (nie przewodzi ciepła ani elektryczności).
  4. Smar nie przyciąga brudu. Smar będzie działał jak bariera dla środowiska, ale nie jest spolaryzowany w sposób przyciągający brud.
  5. Pozłacane styki często nadal wymagają smaru do złączy, ponieważ złocenie jest mikroskopijnie porowate i można je łatwo uszkodzić, szczególnie podczas wstępnego łączenia złącza.

Jak działa smar do złaczy…

Powierzchnia styku (np. cyna lub miedź) złącza wydaje się gładka gołym okiem, ale pod mikroskopem powierzchnia wygląda jak poszarpany łańcuch górski – seria mikroskopijnych szczytów i dolin. Aby doszło do połączenia, te dwa pasma górskie muszą się połączyć. Prąd płynie tylko tam, gdzie stykają się mikroskopijne szczyty – wyobraź sobie, że złącze przewodzi tylko tam, gdzie spotykają się szczyty górskie; smar wypełni doliny, z dala od górskich szczytów (zwanych nierównościami).

Więc podczas, gdy gołym okiem może się wydawać, że jeśli smar zostanie nałożony między powierzchnie, będzie działał jak izolator, w rzeczywistości, w ujęciu mikroskopowym, wysokiej jakości smar do złączy nie będzie “przeszkadzać” wypukłościom powierzchni, ponieważ w procesie spasowania złącza jest ściskany i wtłaczany w zagłębienia. Po zaaplikowaniu na powierzchnie styku smar uszczelni je, zapobiegając utlenianiu – przedostawaniu się powietrza do tego obszaru, aby nie nastąpiła degradacja powierzchni. Inną zaletą stosowania smaru do złączy jest to, że każdy ruch cierny pomiędzy powierzchniami styku mogący prowadzić do korozji ciernej jest zabezpieczony przez smar zapewniający “poślizg”.

Krótki opis czym jest korozja cierna….

Korozja cierna to nazwa nadana zużyciu styków wynikającemu z drgań o niskiej amplitudzie wywołanych ruchem (np. złącze w sąsiedztwie silnika) lub rozszerzalnością i kurczeniem cieplnym. Małe metaliczne cząsteczki, które odrywają się podczas zużycia, mogą gromadzić się i z czasem prowadzić od przerywania połączenie. Smar do złączy minimalizuje zużycie metal-metal, chroniąc styk przed korozją cierną.

Z pewnością przewodzący smar jest lepszy w użyciu?

Jeśli jesteś hobbystą lub pracujesz na jednym urządzeniu, które nigdy nie będzie produkowane w jakiejkolwiek ilości, to tak, może być tak, że opcją jest smar przewodzący; wszystkim innym radzimy, aby nigdy nie używać smaru przewodzącego ze złączem. Istnieją pewne potencjalnie spore problemy, jeśli rozważasz użycie przewodzącego smaru do złącza, dlatego zdecydowanie nie zalecamy przewodzącego smaru, ponieważ:

  • Niewłaściwe użycie smaru może spowodować mostkowanie styków, powodując „zwarcie”
  • Jeśli zastosujesz smar przewodzący, czy następny użytkownik zdaje sobie sprawę, że smar przewodzi? Czy zostaną podjęte odpowiednie środki ostrożności, gdy złącze zostanie rozłączone i ponownie połączone?
  • Chociaż smar nie migruje w typowym tego słowa sensie, większość smarów doświadcza pewnej “separacji oleju”, w wyniku którego część oleju zawartego w smarze może migrować poza obszar aplikacji.

Jeśli czytasz ten artykuł z powodu problemu z korozją cierną, zapoznaj się z naszymi innymi artykułami dotyczącymi tego zagadnienia

Skontaktuj się z nami w celu uzyskania porady dotyczącej smaru do złączy lub wybierz własny smar do złączy w naszym sklepie internetowym.

Newgate Simms online shop