Smar nie przyciąga brudu. Smar nie jest spolaryzowany i nie działa jak magnes na brud. Oczywiście, jeśli brud osiądzie na powierzchni smaru, będzie się tam trzymał, ale to jest właśnie jeden z powodów używania smaru do złączy jako bariery ochronnej …… smar będzie chronił obszar kontaktu przed zanieczyszczeniami, takimi jak tlen, niebezpieczne gazy i inne w tym oczywiście brud i kurz.

Jeśli brud osadzi się na powierzchni smaru do złączy/styków, nie będzie on przenikał przez smar do powierzchni styku. Smar do złączy nie działa jak smar łożyskowy, lecz jest statyczny (nie przemieszcza się na powierzchni styku). Nawet jeśli styk jest rozłączany i ponownie łączony w trakcie użytkowania,  jest mało prawdopodobne, że brud przedostanie się między powierzchnie styku, chyba że przez zaniedbanie.

 

Proszę poświęcić chwilę uwagi na przestudiowanie powyższej grafiki. Prawidłowo skomponowany smar dielektryczny do złączy nie izoluje ani nie przewodzi. Pomyślmy o dwóch powierzchniach styku, jak o dwóch połączonych pasmach górskich. Prąd płynie tam, gdzie stykają się różne szczyty górskie dwóch powierzchni styku. Te szczyty górskie są nazywane “Asperity” lub czasami w skrócie A-Spots. Kiedy spotykają się pasma górskie lub powierzchnie stykowe, pojawia się wiele mikroskopijnych luk lub dolin (jeśli chcemy pozostać w nomenklaturze pasm górskich). Mówiąc najogólniej, w ujęciu mikroskopowym, powierzchnie styków czy złączy elektrycznych nigdy nie są idealnie gładkie.

Zatem smar osadza się w dolinach lub szczelinach między szczytami gór, a prąd płynie normalnie, nie powodując zwiększonego oporu na złączu.

 

Po nałożeniu smar działa niczym uszczelka zabezpieczając złącze/styk przed wpływem czynników zewnętrznych. Chroniąc stykające się powierzchnie przed dostępem tlenu, wilgoci i innych zanieczyszczeń, smar przeciwdziała korozji.

Niektóre nasze smary do złączy są odporne nawet na trudne warunki, takie jak niebezpieczne gazy i niektóre kwasy. Nasz asortyment smarów na bazie perfluoropolieteru (PFPE) jest odpowiedni do zastosowań w ekstremalnych warunkach środowiskowych.

 

Proszę spojrzeć na poniższy histogram. Był to test porównawczy dla naszego podstawowego asortymentu smarów do złączy. Porównanie siły potrzebnej do wcisku między złączami suchymi/nie lubrykowanymi i pokrytymi smarem. Ten wykres przedstawia średnią siłę z 10 cykli.

Jeśli jednak zamierzasz spasować złącze tylko raz jako część większego systemu  lub procesu produkcyjnego, to pierwsze i jedyne połączenie jest krytyczne. Dotyczy to zwłaszcza naszych klientów z branży motoryzacyjnej, którzy podczas montażu pojazdów wstawiają duże, wielopinowe systemy złączy. Często pojawiają się obawy związane z powtarzającymi się błędami czynnika ludzkiego, a może zainwestowali w pozłacane styki i chcą chronić złotą powierzchnię przed uszkodzeniem podczas tej jedynej procedury wcisku złącza. Spójrz na poniższy wykres…

Zauważ, że pomiary siły wkładania zostały wykonane tylko dla pojedynczego włożenia. Spójrz na odczyty i różnicę sił wcisku, zwłaszcza różnicę między suchym stykiem w kolorze szarym a naszym najlepiej działającym smarem redukującym siłę wcisku w kolorze niebieskim o nazwie Uniflor 8917… różnica jest ogromna.

USCAR wymieniony na tej ilustracji odnosi się do Rady ds. Badań Motoryzacyjnych Stanów Zjednoczonych.

 

Powyższa grafika ilustruje zużycie w wyniku tarcia i początek procesu korozji ciernej. Na grafice obrazującej suchy, nie lubrykowany styk (unlubricated) widać, że mówimy o ruchach rzędu  0,1 mm lub nawet mniejszych. Gromadzące się drobinki bardzo małe, prawie jak pył. Po zatrzymaniu procesu tarcia i utleniania stan powierzchni styku ulegnie pogorszeniu.

Zastosowanie specjalistycznego smaru dielektrycznego do złączy zapobiega korozji ciernej i problemom utleniania. Grafika obrazująca złącze zabezpieczone smarem ilustruje jak działa smar przy wszelkich ruchach lub tarciach w złączu. Obecność smaru chroni również powierzchnię styku przed tlenem, wilgocią i wszelkimi zanieczyszczeniami, więc utlenianie nie może nastąpić.

Powyżej mamy grafikę z testem porównawczym pokazującą skuteczność zapobiegania korozji ciernej w odniesieniu do najczęściej stosowanych środków smarnych do złączy. Można zauważyć, że test został przeprowadzony na szeregu cynowanych styków miedzianych przy założeniu 10 Hz i ruchu rzędu 100 mikronów. Wyniki różnią się w zależności od rodzaju metalu styku, temperatury, topografii powierzchni i innych czynników.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o korozji ciernej i jej zapobieganiu  przygotowaliśmy artykuł i krótkie video na ten temat.

 

Złote powleczenie jest mikroskopijnie porowate. Nałożenie smaru powoduje uszczelnienie powierzchni, a tym samym uszczelnienie porów, chroniąc przed utlenianiem podłoża, a przede wszystkim chroniąc złotą powierzchnię przed zarysowaniem, zwłaszcza w trakcie montażu; jest to szczególnie istotne, gdy warstwa złota jest bardzo cienka, aby zapobiec tarciu, ale siły styku są bardzo duże, a więc gdy wykonuje się pierwsze połączenie złącza lub powierzchni stykowych, złocenie jest usuwane, negując cały powód inwestowanie w złocenie. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule poświęconym złotym i złoconym złączom elektrycznym (link)

Temat siły wcisku styku jest trudny…zbyt mała siła docisku i ryzyko wystąpienia tarcia jest zwiększone, zbyt duża siła nacisku może również przyczyniać się do tarcia i korozji ciernej z powodu wspomnianego uszkodzenia styku, które mogłoby zostać zadane na powierzchni styku podczas wkładania / połączenie.

Newgate Simms online shop