Rowery elektryczne zyskują na popularności, podobnie jak stosowane w nich rozwiązania dotyczące baterii. Niektóre problemy, które mogą wystąpić w przypadku e-rowerów, takie jak utlenianie, wnikanie wody, zużycie styków czy niesławne zjawisko korozji ciernej są znane inżynierom elektrykom/technikom w wielu sektorach. Niedawno klient naszego sklepu internetowego wysłał do nas e-mail z kilkoma świetnymi opiniami dotyczącymi jednego z oferowanych przez nas smarów do złączy elektrycznych. Dzięki zastosowaniu  smaru o nazwie Nyogel 760G, klientowi udało się naprawić problem związany ze stykami akumulatora zamontowanymi w silniku z serii Shimano Steps E6000.

Klient poinformował, że napęd elektryczny roweru wyłączał się podczas jazdy. Problem wydawał się być przypadkowy, a pomocne okazywało się czasami wyjęcie/rozłączenie akumulatora i ponownym połączenie. Bateria/system to  jednostka 250W, 36V z pozłacanymi złączami/stykami widełkowymi. Złoto jest często używane jako powłoka styków elektrycznych, jako sposób na zmniejszenie ryzyka korozji ciernej, a ponadto złoto nie reaguje z zanieczyszczeniami środowiskowymi, tworząc warstwę elektroizolacyjną. Czyste złoto może mieć jednak stosunkowo słabą odporność na zużycie w wyniku tarcia, a ponieważ jest miękkie, można je łatwo zarysować. Jedną z opcji, aby utwardzić złoto, jest dodawanie utwardzacza, takiego jak nikiel, ale proces ten może z kolei negatywnie wpłynąć na właściwości złota. Rozwiązaniem jest upewnienie się, że nałożona złota powłoka ma wystarczającą grubość. Jaka grubość jest wystarczająca? W Internecie można znaleźć teorie i badania zawierające porady dotyczące grubości złocenia/powłoki, ale kiedy złoto jest nakładane na powierzchnię styku w rachubę wchodzi bardzo wiele zmiennych, takich jak konstrukcja styku, siły styku, temperatura, oczekiwana żywotność (liczba cykli ) itp. Ze względu na stabilność złota jest to materiał wybierany do powlekania styków w zastosowaniach o wysokiej wydajności.

Złoto jest często wybieranym materiałem do powlekania styków elektrycznych, ale jest bardziej miękkie niż inne powłoki, co oznacza, że jego powierzchnia może zostać zdrapana po lub w trakcie wielu cykli łączenia i rozłączania.

Głównym celem jest zapobieżenie przerwom w działaniu baterii w e-rowerze, dlatego skuteczna lubrykacja styków akumulatora, aby zapobiec dalszemu zużyciu powierzchni styku podczas wymiany akumulatora, jest pierwszym wyzwaniem. Dodatkowym wyzwaniem dla każdego smaru do złączy jest środowisko pracy e-roweru; oczywiście można też się spodziewać wnikania wilgoci. Ważną kwestią jest również kompatybilność smaru z tworzywami sztucznymi i elastomerami, aby materiały obudowy akumulatora nie pęczniały ani nie pękały.

Rozwiązanie

  • Specjalistyczny smar do złączy na bazie oleju polialfaolefinowego jest idealny do tego zastosowania, ponieważ nie ma ryzyka ekstremalnych temperatur.
  • Smar dielektryczny, aby nie dochodziło do zwarcia styków podczas nakładania smaru.
  • Smar musi uszczelniać obszar styku i być odporny na zanieczyszczenie środowiska, przy czym najbardziej prawdopodobnym problemem jest wnikanie wody, więc preparat zawierający hydrofobowy zagęszczacz krzemionkowy sprawi, że smar będzie hydrofobowy. Uwaga! NIE zalecamy używania silikonu na połączeniach elektrycznych.
  • Wybrany smar NIE powinien być przewodzący. NIE zalecamy używania smaru przewodzącego na złączach elektrycznych.
  • W wyniku zastosowania smaru do złączy nie może wystąpić wzrost rezystancji styków na zakończeniach.

Wybór produktu

Nyogel 760G

Nyogel 760G to nasz smar pierwszego wyboru do złączy elektrycznych.Do nabycia także w naszym sklepie internetowym. Posiada znakomity rodowód w wielu sektorach przemysłu, w szczególności w sektorze motoryzacyjnym. Nyogel 760G nie powoduje zwiększonej rezystancji na powierzchniach styku, ale NIE jest przewodzący i nie zawiera silikonu.

Aplikacja smaru

Jeśli chodzi o smarowanie powierzchni styku, wystarczy cienka warstwa smaru,  aby produkt był skuteczny i spełniał swoją funkcję. Dość często żeńska część złącza jest najłatwiejszą opcją, jeśli chcesz nasmarować powierzchnię styku, ale męskie końcówki widełkowe w tym urządzeniu Shimano są łatwo dostępne i dość duże. Tak więc w tym przypadku klient zdecydował się zaaplikować 760G, wyciskając kroplę 760G z tubki na końcówki części męskiej złącza a następnie równomiernie rozprowadził smar po obu stronach powierzchni styku.

Nyogel 760G wygląda jak przezroczysty żel, w związku z czym może być trudno sprawdzić jego obecność przy nakładaniu cienkimi warstwami, dlatego w recepturze uwzględniono znacznik UV, aby ułatwić kontrolę:

Rezultat

Problem przestał występować po zastosowaniu Nyogel 760G. Klient był niezmiernie zadowolony i mógł przestać się obawiać o niepożądane wyłącznie się napędu elektrycznego w trakcie jazdy. Biorąc pod uwagę, wysoką cenę zakupu e-rowery, to niesamowite, jak kropla smaru za parę złotych może wpłynąć na wrażenia z użytkowania roweru elektrycznego.

NYOGEL 760G ZAPOBIEGŁ WYŁĄCZENIU SILNIKA ELEKTRYCZNEGO I sprawił ogromną RÓŻNICę w użytkowaniu DLA WŁAŚCICIELA ROWERu ELEKTRYCZNego.

Zalecane byłoby okresowe czyszczenie i ponowne smarowanie złączy. Co prawda 760G nie wysycha ani nie wyparowuje, a tłuszcz nie migruje, należy jednak wziąć pod uwagę, że cały smar może zostać wepchnięty mechanicznie, więc wielokrotna wymiana baterii najprawdopodobniej oznacza, że niewielkie ilości smaru zostaną starte lub przeniesione do ładowarki akumulatora w miarę upływu czasu. Ponadto, chociaż smar nie przyciąga brudu, może się zdarzyć, że zanieczyszczenia powoli gromadzą się na powierzchniach styku baterii. Proste wytarcie smaru czystą szmatką i ponowne nałożenie 760G jest dobrą praktyką. Jak często należy wycierać 760G i ponownie nakładać? Trudno powiedzieć, ponieważ zależy to od poziomu wykorzystania roweru i liczby wymian baterii w miesiącu/roku, ale wymiana smaru raz lub dwa razy w roku wydaje się rozsądna.

Więc jaki był problem? Co naprawił Nyogel 760G? Autor tego case study nie ma pewności, ponieważ nie widział osobiście powierzchni styku, ale najprawdopodobniej problemem było połączenie jednocześnie utleniania i zużycia styku. Nyogel 760G zapobiega powstawaniu utleniania na powierzchniach styku, dzięki czemu nie może powstać otwarty obwód. Nie można również wykluczyć korozji ciernej, jeśli użytkownik roweru doświadczył gwałtownego wyłączenia w trakcie jazdy. Może to oznaczać, że w trakcie jazdy między powierzchniami styku gromadziły się stopniowo mikroskopijne zanieczyszczenia, aż do punktu, w którym jedna lub więcej powierzchni styku zostało uszkodzonych na tyle, aby spowodować awarię. Więcej o samej korozji ciernej można przeczytać tutaj.

Produkt do konserwacji i zapobiegania, a nie magiczny produkt naprawczy.

Bardzo ważne, aby czytelnik odnotował, że Nyogel 760G nie jest magicznym smarem naprawczym. Styki baterii były już uszkodzone przed nałożeniem Nyogel 760G, ale oczywiście nie były zbyt poważnie uszkodzone, aby uniemożliwić dalsze użytkowanie. Najlepszym zastosowaniem smaru do złączy jest nałożenie go na rower elektryczny natychmiast po zakupie aby zapobiec wystąpieniu problemu. Smar do złącza zapobiegnie dalszemu zużyciu styków i problemom z utlenianiem. Należy także pamiętać, aby nigdy nie używać smaru przewodzącego, ponieważ może to prowadzić do dalszych problemów.

 

Newgate Simms online shop