Wybór odpowiedniego smaru do przekładni ślimakowej jest prawie tak samo ważny, jak wybór materiałów, z jakich wykonana jest przekładnia. Smary odgrywają kluczową rolę w poprawie wydajności komponentów, ale nie wszystkie środki smarne nadają się do zastosowania w przekładni ślimakowej. Smar, który nie jest w stanie wytrzymać warunków pracy aplikacji, takich jak temperatura lub prędkość, nie zapewni wystarczającej ochrony komponentów przed zużyciem i korozją, a nawet może przyspieszyć pewne procesy. Wybór środka smarnego do przekładni ślimakowej stanowi wyjątkowe wyzwanie dla konstruktorów, którzy muszą wziąć pod uwagę specyfikę pracy zespołu przekładni.

Przekładnie ślimakowe są dostępne w różnych rozmiarach, od wspomagania kierownicy po małe silniki prądu stałego i zazwyczaj przenoszą wyższe współczynniki momentu obrotowego. Dlatego typowe materiały, z jakich wykonany jest ślimak i koła obejmują od stali nierdzewnej, przez nylon, po niektóre metale żółte (mosiądz, brąz itp.). Nie wszystkie smary przeznaczone do przekładni ślimakowych są sobie równe.

Poniżej pięć aspektów, które należy wziąć pod uwagę wybierając smar do przekładni ślimakowej:

Lepkość

Przekładnie ślimakowe podlegają bardziej ruchowi ślizgowemu niż ruchowi tocznemu. Ruchy toczne powodują migrację smaru wokół całej skrzyni przekładniowej, zapewniając wystarczającą lubrykację wszystkich elementów, w tym strefy styku. Powtarzające się ruchy ślizgowe tymczasem wypychają smar ze strefy kontaktu. Zalecane są smary o wysokiej lepkości oleju bazowego, aby zapewnić skuteczną migrację smaru do wszystkich obszarów przekładni w warunkach ślizgowych. Smary na bazie PAO zapewniają szerszy zakres temperatur pracy i lepszy wskaźnik lepkości niż produkty na bazie oleju mineralnego. Przy wyborze właściwego oleju bazowego najważniejsza jest jego lepkość, aczkolwiek należy też uwzględnić temperaturę i obciążenia przy wyborze odpowiedniego środka smarnego.

Temperatura

Przeważnie ślizgowy kontakt przekładni ślimakowej generuje znaczne tarcie i wysokie temperatury robocze w systemie. Jest to problem dla projektantów, którzy chcą zmaksymalizować wydajność skrzyni biegów bez wydzielania zbyt dużej ilości ciepła. Kiedy smar nie może wytrzymać wysokich temperatur, utlenia się i pozostawia kilka produktów ubocznych, takich jak kwasy. Kwasy te atakują powierzchnię metalu i prowadzą do zwiększonego zużycia i korozji przekładni. Smary do przekładni ślimakowych powinny być odporne na temperatury robocze do 125°C.

Dodatki 

Ze względu na kontakt ślizgowy przekładni ślimakowych, który powoduje wysokie tarcie i temperatury pracy, przekładnie ślimakowe działają głównie w warunkach lubrykacji granicznej, co sprawia, że dodatki EP (ang. extreme pressure) są logicznym wyborem. Wielu inżynierów obawia się wybrać smar z dodatkiem EP, ponieważ często zawierają one aktywną siarkę, która może zmiękczać, wytrawiać lub korodować żółte metale. Wiele dodatków EP w Nye wykorzystuje nieaktywną siarkę, która zapobiega korozji powierzchni przekładni. Nieaktywna siarka tworzy miękką śliską warstwę chemiczną na powierzchni metalu, która chroni przed silnym zużyciem i spawaniem. Smary z dodatkami EP mają większą wytrzymałość powłoki, co zmniejsza tarcie i chroni przekładnię przed zużyciem.

Kompatybilność

Wiele aplikacji, takich jak elektryczne wspomaganie kierownicy, wykorzystuje kombinację plastikowych i metalowych elementów w zespole przekładni. Ważne jest, aby wybrać środek smarny, który jest kompatybilny ze wszystkimi materiałami w zespole. Niekompatybilne smary mogą przenikać do tworzyw sztucznych i powodować szereg niekorzystnych reakcji fizycznych i chemicznych, które wpływają na ich właściwości mechaniczne. Po pierwsze, plastik może wchłaniać olej i pęcznieć. Po drugie, olej może absorbować substancje rozpuszczone z plastiku i kurczyć go. Wreszcie, oddziaływania chemiczne mogą wpływać na strukturę molekularną tworzywa sztucznego, gdzie niewielka zmiana chemiczna może prowadzić do utraty właściwości mechanicznych tworzywa i powodować na przykład kruchość. Im niższa lepkość oleju, tym większa prawdopodobieństwo penetracji tworzywa sztucznego. Do estrów należy podchodzić ostrożnie, ponieważ wiadomo, że atakują one niektóre tworzywa sztuczne i elastomery. Przy tak wielu różnych odmianach tworzyw sztucznych i elastomerów zawsze zaleca się test kompatybilności, aby upewnić się, że będzie działać prawidłowo w konkretnym zastosowaniu.

Hałas/Tłumienie

Bezgłośna praca staje się coraz ważniejsza dla konsumentów. Środki smarne zmniejszają drgania wynikające z tarcia, aby zminimalizować emisję hałasu.

Poniżej znajduje się lista najczęściej używanych smarów do zastosowań w przekładniach ślimakowych:

Rheolube 363F

  • Zalecany zakres temperatur od -50 do 125°C
  • Smar do przekładni ślimakowych przeznaczony dla większości klientów z branży motoryzacyjnej – szeroko stosowany i najbardziej opłacalny produkt.
  • Polialfaolefinowy olej bazowy.
  • Zagęszczany mydłem litowym.
  • Wzmacniany PTFE .
  • Świetny pakiet dodatków.
  • Dobry stosunek ceny do wydajności dla aplikacji o większym wolumenie.
  • Lepkość oleju bazowego w 40°C wynosi 51.7cST.
  • Klasa twardości NLGI 2.

 

Rheolube 380-G1

  • Zalecany zakres temperatur od -50 to 130°C
  • Ugruntowana pozycja, jako smaru do zastosowania w przekładniach elektronarzędzi.
  • Mieszanka polialfaolefinowych i estrowych olejów bazowych.
  • Zagęszczany mydłem litowym.
  • Silny pakiet dodatków.
  • Lepkość oleju bazowego w 40°C wynosi 37cST.
  • Klasa twardości NLGI 1.

 

Rheolube 362HB

  • Zalecany zakres temperatur od -40 do 125°C
  • Doskonały wszechstronny  smar do zastosowań przemysłowych/MRO.
  • Polialfaolefinowy olej bazowy.
  • Zagęszczany mydłem litowym.
  • Bardzo dobry pakiet dodatków.
  • Lepkość oleju bazowego w 40°C wynosi 32.6 cST.
  • Klasa twardości NLGI 2.

Czym są stopnie/klasy twardości NLGI? Są ogólnym sposobem opisania, jak miękki lub twardy jest smar w oparciu o to, co jest znane jako testy penetracyjne.

Skontaktuj się z nami w celu omówienia wymagań dotyczących smarów do przekładni ślimakowych. Pomożemy Ci wybrać najbardziej odpowiedni produkt do Twojego zastosowania. Posiadamy też sieć kontaktów na całym świecie i możemy więc zaoferować lokalną pomocą techniczną.

Ważna uwaga na temat potencjalnych problemów z kompatybilnością smaru z tworzywami sztucznymi i elastomerami. Problem ten dotyczy każdego zastosowania smarów bez względu na to, kto jest producentem smaru; niektóre oleje/smary mogą powodować pęcznienie, pękanie lub odbarwienie plastiku i/lub gumy. Czytelnicy tego artykułu nie powinni się niepokoić, ale należy zachować ostrożność, dlatego zalecamy przeczytanie naszego artykułu na temat kompatybilności środków smarnych z tworzywami sztucznymi.

Newgate Simms online shop